torsdag 27 maj 2010

Snart JUNI

Ti hi då var det fredag -IGEN!

Tja vad här hänt då? Massor och ingenting!
Lördag 22 var hela familjen Wilhelmsson och många med oss på Traktorrally med BTMF i det vackra vädret. :-) Det var riktigt trevligt och vi hade kommit på en bra och säker lösning med våra barn. Vi hade en pasagerarvagn till en bandvagn och i den finns det bilbälten så det var bara att spänna fast barnen i sina barnstolar! Trevligt sällskap hade vi och Maja tog sig sitt första dopp... -Galenpannan!

Söndag 23 så smet tre av våra kor. Martin jobbade i Bengtsfors så jag fick vara så god att försöka få in dem själv. Det gick ganska bra. Två av tre lyckades jag få in i hagen. Beauty som är en riktig tuffing vägrade att lockas med spannmål. Så jag fick ringa Martin och han fick komma och hjälpa mig. JAg lärde mig att det är mycket lättare om man tar RÄTT hink med spannmål, den hinken som de vanligtvis får spannmålet från. För Beauty kom galloperande när Martin kom med den hinken. Som tur var var det inget fel på staketet utan det var lite dåligt jordat. Så min flitiga man brummade tillbaka till jobbet, jobbade färdigt där kom hem, åt och sedan gärdade han och grannen in nästa betesbit. Halv två komm han och la sig. (Kl 7 dagen efter var det dags för jobb igen.)

För övrigt har jag träffat min nya vän Seynab. Hon är nysevensk så det är spännande och inte så lite av en utmaning att kommunicera. Hon kom hit i augusti och hennes yngsta dotter som är 6 år pratar redan Svenska helt flytande. -Jag slutar aldrig att förvånas hur snabbt och helt "klockrent" som barn lär sig ett nytt språk.

Har målat t-tröjor med barnen på Majas förskola. Det var verkligen kul! Kul att få sitta den där tiden tillsammans med ett och ett barn och bara se hur de skapar! -En av de saker som gjorde att jag utbildade mig till barnskötare och senare lärare. Jag älskar verkligen att vara tillsammans med barn, höra hur de tänker och se dem när de skapar i lek och med händer. TYVÄRR finns det mindre och minidre utrymme för sådnat inom förskola fritids och skola. Det är riktigt tight med tiden nu! Jag har också hälsat på min arbetsplats och det gjorde mig riktigt beklämd att se alla derssa otroligt duktiga pedagoger nästan gå på knäna...:-/ Många trötta ansikten.

En ny förkyldning har vi dragit på oss. Snor, slem, damm och hår har vi gott om här hemma! ;-)

Tja... nu får jag fixa frulle för sedan ska vi iväg på fyraårskolla med Majan.

2 kommentarer:

  1. Detta kan ju synes vara en konstig fråga mitt i försommaren, men jag tar den ändå. När du brukar lagra hushållsost, hur är det du gör då? Tänkte fixa detta till jul. Och jag skulle vilja ha recept på julgodis (utan nötter) av dig - om du har. Daniels barn är mycket allergiska mot nötter så det fr inte vara nötter i.

    Hoppas allt är väl med er i Dalsland! Här är allt alldeles underbart! :-)

    SvaraRadera
  2. Om du ska lagra hushållsost som är helt olagrad så är den INTE färdig till jul. Ska den bli riktigt god ska den vara ca två år över utgångsdatumet. Vi har hittat redan lagrad hushållsost som man inte behöver lagra lika länge typ 6 mån -1 år. Den heter Bondmorans Lagrade. Vi har dem stående oöppnade längst ner i kylen och så vänder man på dem några gånger om året. Det är alltså bara plats i kylen man behöder. ;-) Recept utan nötter har jag en del men vi får ta dem i något annat forum än här!.

    Madde

    SvaraRadera