söndag 16 maj 2010

EN PRODUKTIV DAG

Puh! Idag har hönshuset fått vårskrud.
-Jag har storstädat och tagit ut hela ströbädden. Vi har varvat halm och torv på golvet. Vi har köpt torv för att den har lite av en uppsugande egenskap som inte halmen har. Men vårt hönshus är så stort och vi har tydligen varit väldigt duktiga på att strö så torven var mest till besvär nu när jag skulle ta ut den. Den flög bara runt. Förra året var det mer som en kaka på golvet men då hade vi fler hönor och hade bara torv. Nu ska vi prova med att bara ha halm eftersom vi har så gott om det och använder det till korna.
De svarta har fått början till "kalkben" (kvalster som lever innanför "fjällen" på benen). Kvinnan som jag köpte dem av varnade mig att den rasen var extra känsliga för det. De två vita hönorna syns det inget på. Så nu får jag skrubba hönsben med såpa och vatten och sedan pensla på olja... Undrar hur de och JAG kommer att gilla denna behandling.

Astor fick komma ut till kvigorna idag. Han har "trumpetat" som en galning där upp sedan han blev ensam kvar.
Han har hela tiden varit så stursk och hållt på och stångat mot staketet i sin lilla inhängnad när man gått fram till honom. Men nu kan jag säga att han var fegast av dem alla. Martin fick till slut fösa ut honom i hagen fast än han lockat med spannmål. Sedan var det inte han som stångades i hagen utan alla kvigorna höll på och stångade på honom. Så vi får väl se om han växer till sig och blir en "riktig karl"... ;-)

Vi har också hunnit med att elda ris under dagen. Så nu är här så fint så. Synd bara att det ska stå så mycket skrot överallt... ;-) Eller ja... det håller ju inte Martin med om... snarare att det är många "bra-att-ha-grejer".

Fyra barn med sina två mammor kom hit en sväng vid lunch och vi grillade korv och myste. -Trevligt trevligt!

Max har varit helt otrolig idag! Han fick gröt till lunch vid 12.30 sedan var vi ute ända fram till 18 utan att han fick något i magen. Så otroligt "tålig" och snäll! Maja har också varit jätteduktig! Förutom de fem timmarna vi var ute så tog hon, jag och Clint en härlig morgonprommenad i skogen för att lyssna på bäcken. Man upptäcker så mycket när man går tillsammans med en fyraåring! Vi pratade och såg massor intressanta saker på vägen.

Önskar man hann så här mycket alla dagar! I kväll är jag riktigt trött och det ska bli så skönt att krypa ner i sängen om en stund!

Kram Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar