onsdag 20 januari 2010

SENASTE NYTT...

..från hönshuset.
Några kvällar i rad har jag tagit med dagens mumsiga rester och en fällstol och gått in och satt mig i hönshuset och bara iaktagit. Nu kan jag se skillnad på individerna i min flock! Vi har tre tuppar. Tyvärr är ingen av dem lika ståtlig som Elvis var :-( men en av dem har halv rosenkam. Dvs halva kammen är dubbel. Han verkar vara "kungen" så han får heta "Elvis II" och honom behåller vi. De två andra tupparna är väldigt lika varandra och vi kommer nog att göra oss av med den ena. Dessa heter än så länge "Elmo", båda två. Så har vi "Prillan". Hon är den största av de gamla vita. Hon är ledarhönan efter henne kommer den andra vita "Hönan" Det är lustigt för dessa två hönor var de som var värst plockade i vår förra besättning. De var de som blev kvar när räven länsade och nu har de fått ledande roller båda två. Så har vi "Barbro" hon är svart och har störst kam av dem. "Kerstin" har gulkrans (Som Elvis I hade). Så är det "Märta" och "Inger". De är väldigt lika varandra men "Märta" är störst av dem. "Inger" är ganska liten och verkar vara lägst i rang.

Det är väldigt skönt att de inte har plockat varandra. Det är för kallt och snöigt för att de ska vilja gå ut och jag var lite orolig för att de skulle bli uttråkade och lite stressade av att bara gå omkring där inne men än så länge går det bra!

Prillan och Hönan are still going strong! Efter höstruggningen har de i princip lagt ett ägg var om dagen. de är ju över 1,5 år nu. Ungefär var annan dag får vi ett liiiiitet beige-rosa ägg från någon av de älsta hönorna. Märta eller Kerstin. De andra har inte börjat värpa än.

De är lustiga att titta på! Men jag får nog ta mina hönor på lite feministiskt självförsvar... tupparna tar sig lite väl stora friheter tycker jag! Efter kalaset i söndags fick de tårta, majsbågar och saltapinnar och då utspealde sig detta:
Elvis II tog en salt pinne i munnen och så lät han så där som tuppar gör när de har hittat nått gott och ropar till sig sina hönor. En höna (jag tror det var Märta) kom springande och ville smaka. Elvis sprang iväg en bit sedan släppte han den salta pinnen och Märta sprang fram för att plocka upp den. När hon intet ont anande sänker huvudet för att ta pinnen så hoppar Elvis II på henne och "gör sitt". Märta såg mer eller mindre chockad ut... Och då passar en av Elmoarna på att springa fram och sno hennes salta pinne ur hennes näbb.
Fnys!!! Är det så man behandlar sina damer?

Tja... så var det med det! Skönt att det inte längre är -30 och vi måste byta vattnet tre gånger om dagen!

4 kommentarer:

  1. ja, tupparna behöver allt lära att man ska vara "två om saken". Jag kommer ihåg när jag var hos dig i somras och såg det hela. lite chockartat!
    jag jobbade fackligt idag och vi tänkte på dig!
    men du verkar ha det bra - "livet är allt gôtt".
    vi ses
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Hej Helen! Kul att du hittat hit! :-D Jo allt är bra här skrotat runt med mina barn och djur vet du... Tack så jättemycket för det Jag och Maxen kommer gärna och bjuder på fika när ni har möte om ni har tid med mig... Du kan väl ge förslag på någon dag?
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hmmm.... det föll bort text...
    Tack för det fina clementinkortet! Viken kul idé skulle det stå!!! <3

    SvaraRadera
  4. Ha ha... ja såna kan de vara de där tupparna.. ett skönt hönsliv verkar de alla ha ialla fall:).. kram

    SvaraRadera