tisdag 23 mars 2010

GLADA NYHETER

Blir så glad när jag läser Dalslänningen idag.
Läste om Angelica Koivumäki som genom frivilligcentralen i Bengtsfors fått kontakt med en nysvensk kvinna från Somalia -Fatima. Och om Ingrid Doverhög och Majvor Lundström som genom samma central jobbar ideelt på Franserudsskolan för att ge barn från andra länder lite extra träning i svenska språket.

Jag har funderat på detta med hur vi integrerar nysvenskar i samhället. När jag flyttade till USA -Los Angeles var mina grannar och vänner oerhört viktiga för att jag skulle må bra. Och då är ju det stora landet i väst inte så anorlunda. Jag kunde ju redan språket och kulturen var inte alls olik min egen. Men det var så skönt att ha någon att fråga! :-D Kan tänka mig hur konstigt det skulle vara att flytta till ett österländskt land med helt andra kulturella och språkliga förutsättningar.

Jag tycker att kommunen skulle starta ett fadderprojekt där vanliga svenska familjer kan anmäla intresset att bli en vänfamilj till en invandrarfamilj. Tänk vad mycket intressant man skulle lära sig!!! Vilket utbyte! :-D

Har själv inte tänkt på frivilligcentralen som ett alternativ att komma i kontakt med nysvenskar. Det är ju som Angelica sa i tidningen: -Jag kunde ju inte gärna bara gå fram till någon på Konsum och säga "hej jag heter Angelica och är trevlig -vill du bli kompis med mig?"

Tycker att frivilligcentralen är ett riktigt bra iniativ! Heja Bengtsfor -heja! Ska ta och anmäla mig som volontär med en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar