söndag 7 mars 2010

FÖRSTA VECKAN I MARS

...är snart till ända! Man vill använda den där gammla klyshan "vart tar tiden vägen" för att beskriva veckan som gått. Underligt det där med tid!

Det har varit många dagar med härligt solsken men jag har varit riktigt usel på att ta tillvara dem! Behöver ju så väl den friska luften och D-vitaminspäckade solstrålarna. Får skärpa mig på den fronten!

Man kan säga att veckan gått i sjukdomsens tecken. Jourläkarbesök, läkarbesök, 1177 ringning och flera apoteksbesök... I söndags fick Martin skräp i ögat. Det satt fast på iris så det var bara att ringa 1177 och få en tid på jourcentralen i Bäckefors. Han blev skrapad fick ögondroppar och en piratlapp för ögat och hemskickad. Med den ena hornhinnan skadad blir man otroligt ljuskännslig även i det andra ögat så hela måndagen låg han i sängen i ett mörkt sovrum.

Redan på tisdagen var han mycket bättre men dygnet i sängen satte sina spår på ryggen. Så reten av veckan har han haft ont i ryggen.

Jag följde med mamma till doktorn en dag och vi var även en sväng till apoteket.

På torsdagen började både Max och Maja att bli hesa och på fredag eftermiddag när Max vaknat efter middagsluren hade han krupphosta. Det gick fort över men jag ringde 1177 för att höra om de kunde tipsa mig om vad jag kunde göra för att förebygga ett nytt anfall. De skickade mig till jourcentralen i Bäckefors. Så det var bara att åka ner. Där fick jag recept på hostmedicin och så fick jag Betapredtabletter att lösa upp i vatten vid nästa anfall. Tur var det för på natten fick han ett rejält anfall! Andra natten vi satt upp i fåtöljen och sov. Eller sov och sov... en lätt överdrift!
I lördags åkte jag och köpte hostmedicinen. Den fungerar bra och Max är mycket piggare!

Och mitt i detta har vi haft en massa skojigt besök. I tisdags kom min vän Jenny hit med sin son, alltid lika trevliggt att slå ihjäl några timmar med henne! <3

På fredagkväll hade vi middagsgäster som vi skulle ha haft hit i minst 7 veckor. Det har varit sjukdom och snöröjning och annat som gjort att vi fått skjuta på det. Denna gången höll det på att gå i stöpet för Jourbesöket...

På lördag var två av mina söta systerdöttrar hit och Majas kusinbarn. Vi träffas inte så ofta och det är alltid så kul att se dem!

I går blev Martin hämtad av några kompisar för att han fyllt 40. De var till Arvika på museum och till Årjäng och bowlade. De åt mat i Bengtsfors på nya restaurangen Miklagård. Efter två någon gång kom han invirvlande och det verkade som han haft riktigt kul!

Vi hoppas att vi slipper ha så mycket med sjukvården att göra den kommande veckan!

Kram Madde

2 kommentarer:

  1. Hi there and Happy late Birthday Martin.

    Thank you all for sending my mom your thoughts. She really enjoyed your company and spoke often of you.

    I'm back in the grind after having spent yet another week in blistering cold and snowy Sweden with a 20 hour delayed flight back to LA. Being stuck 2 hours at Arlanda, 10 hours in Paris and 8 hours at JFK in New York makes me think twice to travel to Sweden again.

    Maybe I should send some Day and Nyquil your way since Sweden haven't adopted those miracle elixirs yet for colds and coughing.

    Anders

    SvaraRadera
  2. Herre jösses vilka förseningar!!!! :-O Inget kul alls!!! Vet du Anders vi har faktiskt några kapslar Day och Nyquil kvar... Det och Sudafed. ;-) Vi har handlat när vi var över -05. Det är Martin som använder när han får sådana där "manliga" förkyldningar du vet.:-D
    Gott att höra att du är på banan igen!
    Hälsa
    Kramar

    SvaraRadera