söndag 4 april 2010

SNÖ -IGEN!


Ja ha... då snöar det igen. -Riktigt aprilväder med andra ord! Det känns skönt att vi var ute nästan hela dagen igår! :oD

Jag är lite öm i axlar och armar idag efter allt klippande igår.

Nu latar jag mig lite och när jag är färdig med det ska jag baka Dalslandskaka. Det finns ju lika många recept på kaka som det finns gårdar i Dalsland men här är receptet jag använder, jag har fått det av en "granntant". -Det är ljust matbröd. De flesta andra recept jag sett är grövre.

8 kakor:
7,5 dl mjölk
7,5 dl vatten
175 g smör el margarin
2 pkt jäst
1 ägg
Knappt 1dl sirap
Drygt 2tsk salt
ca 10 dl rågsikt och resten
vetemjöl.

Bryt ner jästen i bunken häll över sirap, salt och ägg.
Smält smör och häll i vatten och mjölk. Värm till fingerljummet.
Häll degspadet över jästen och lös upp jästen.
I med rågsikten och sedan vetemjölet tills dagen blir "lagom". (Ganska lös)
Låt jäsa i bunken under bakduk.
Stjälp upp på bakbordet. Dela degen i 8 delar, forma bullar och lägg dem under bakduk att jäsa. När de är färdigjästa kavlas de ut till platta kakor. Dessa skall jäsas en gång till.
Ugnen ska vara satt på det varmaste och plåtarna ska vara i ugnen. Har man varmluftsugn kan man steka två kakor åt gången.
Nagga kakorna och stek dem tills de fått fin färg.
Låt svalna under bakduk.
Avnjut med smör och ev. sirap innan de kallnat.

4 kommentarer:

  1. Testing testing...

    SvaraRadera
  2. Skall bara testa

    SvaraRadera
  3. Maggie: Det verkade vara fel på den mallen jag använde sist. Jag kunde inte heller kommentera när jag inte var inloggad. -Så jag fick byta mall...

    SvaraRadera