onsdag 16 juni 2010

LÅNGVÄGA MIDDAGSGÄSTER

Är trött idag. Gårdagen var väldigt intensiv! -Men ROLIG!
Har ett helt berg mad disk på diskbänkrn som skall diskas... men det tar vi sen! ;-)
Vi hade storfrämmande från staterna här igår. Anders som vi bodde hos i Los Angeles var hit tillsammans med en annan kille T och hans dotter E som ska flytta "hem" till Sverige från L.A. E och Maja fann varandra på sekunden och lekte sedan konstant i fem timmar utan att bråka. Maja pratde svenska och E amerikanska men det verkade inte hindra dem det minsta.

Det var väldigt trevligt att träffas igen Anders har vi inte träffat sedan 2007 och T har vi inte sett sedan 1999. Lustigt ändå hur snabbt man kommer igång och prata och efter en liten stund är det som om man sågs dagligen... -En liten känsla av vemod och nostalgi lämnade de kvar efter sig! Tack så mycket för att ni kom! :-D

Jag bjöd på en riktigt nästan översvenk meny:
Förrätt: Knäckebröd med kall färskpotatis, matjessill, gräddfil och gräslök och tunnbröd med smält västerbottensost. Äppelmust som välkomstdrink.
Varmrätt: Älgstek med riktigt gräddig viltsås, smörstekta kantareller, smörkokta morötter, vinbärsgelé, sallad, knäckebröd och vatten, mjölk eller Loka att dricka till.
Efterrätten blev hemgjord vaniljglass med rabarberkompott, hemgjorda maränger och hemgjord chokladsås med riktigt kokkaffe till. (Och lite Baylis till den som ville ha)
Det var gott sällskap och god mat! Om man nu får vara så osvensk och berömma sig själv... ;-)

För er som undrar så blev det inga kycklingar... När det gått 30 dagar gick hönan av äggen så att de kallnade. (Hon ska ligga i 31 dagar)

I gårkväll vid tio satt jag här vid datorn. Jag ser hönsgården från mitt skrivbord. Hönorna hade gått in i hönshuset men vi hade inte stängt igen hönsgården. Bäst som jag sitter här ser jag en räv smyga snabbt fram längs hönsgården. Jag FLÖG upp, bröt mig ut genom kompostgallret (som vi har för ytterdörren när den är öppen för att hålla hund inne och hönor ute) med Clint hack i häl. När jag kommit ut såg jag inte till räven men jag sprang in i hönshuset och där satt mina hönor och tuppen och plirade nyvaket på mig. Puh! Nära ögat! Nu får de stanna i hönsgården några dagar.

Nu får jag nog ta tag i den där disken... ska bara dricka en kopp kaffe först! ;-)

1 kommentar:

  1. Thank you for a very nice afternoon with good food and friends.

    Traditional food yes, but oh so good.

    I savored the eggs you sent with me every morning for the rest of the week, only sharing a few with my sister and Tommy.

    Watching the kids play was a hoot.

    Now it is back to the grind with cars all over and listening to the emergency vehicles sirens blaring by every hour. Gone is bird chirp and quietness.

    Mia, Emilia and Juli made it over there as well. Got to see them a last time on Monday.

    Take care y'all

    Anders

    SvaraRadera