måndag 21 juni 2010

ALLA HAR RÄTT



I veckan som var satt jag och Max nere i gästhamnen och tog en liten fika och mös. Det var tidigt på morgonen och aldeles stilla, det hade ännu inte kommit några båtar till hamnen. Efter ett lite tag kom två A-lagare. (Och då menar jag inte två vältränade fotbollskillar utan RIKTIGA A-lagare.) Max och jag stannade till och pratade lite med dem på vägen hem. Det var en kvinna och en man. Vi pratade om ditten och datten och så var det dags för den politiska arenan. På ringande götelaborska sa hon så här:
"Vet du vilka som kostar det svenska samhället mest? -Jo det är de där djävla Somalerna! De kommer hit i massor, de har ingen utbildning, vill inte jobba utan håvar bara in pengar från Svenska staten. VÅRA skattepengar! Jag blir så förbannad!"

Jaa... Vad säger man? "He he är inte du ute på GANSKA så tunn is nu?"
Nä politiskt korrekt som man är så sa jag: "De somalier jag känner har utbildning och jobbade som egna företagare i Somalia" Då mjuknade hon lite och sa nått i stil med att det var ju rötäggen som syntes...
Men hon har humor och vi skrattade en hel del under vårt samtal. Hon frågade vart jag var från och jag svarade att jag inte var infödd Dalsläng. I munnen på varandra sa vi "Är du från Somalia?" och "Jag är från Somalia". Det skrattade vi gott åt.
Jag funderar alltid på hur det kommer sig att vissa människor hamnar där på bänken med flaskan i handen. Och hur dant liv är det? Ja ja...

Har också funderat en hel del på uttalandet hon gjorde om Somalierna. -Varför har vi sådant behov av att göra oss bättre än någon annan? Och varför är vi så rädda för det som äranorlunda? Vet att Fredrik Lindström har bra förklaringar på detta! ;-)

I lördags var min somaliska vän här och hälsade på. -Mitt i det svenska kungliga bröllopet. Hon är verkligen tacksam över att vara här i Sverige. Det hon berättat om sitt liv i Somalia och under sin långa flykt till Sverige är både gripande och skrämmande! Tror inte att någon lämnar sitt hemland för att bo flera år i missär i flyktingläger för skojs skull! Spelar ingen roll vad någon annan säger om den saken!

Avslutar med ett boktips. ALLA HAR RÄTT FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna i bild. (Amnesty international)

Alla människor är födda fria och är lika mycket värda.
Vi har alla våra egna tankar och ideér.
Alla ska behandlas lika.

De här rättigheterna tillhör oss alla, oavsett vilka vi är.

Somalier, arbetslösa, mammalediga, missbrukare, feminister, kristna, judar, muslimer, Svenskar, män, kvinnor, rasister... You name it! ;-)

2 kommentarer:

  1. Du skriver rakt in i hjärtat du, syster-yster.

    Jag arbetade mycket med bosniska barn när jag arbetade som lärarvikarie i Danmark. Där hade vi en kille som hette Mirset och gick i 10:e klass. Han och hans 8 yngre syskon bodde hos hans moster för hans mamma hade dött i Jugoslavien. Pappan hämtade de när Mirset var 9 år. Först bilen och sedan pappan. Ingen vet vad som hände med honom... Och som 16 åring blev han familjens överhuvud... Han berättade en del om sitt liv i Bosnien och jag har gråtit mycket när jag hört om hans berättelser där ifrån. Och jag håller medd dig, det finns ingen som VÄLJER att leva i den misären som ett flyktingläger innebär.
    Jag förstår inte främlingsfientlighet alls. Kanske är det för att jag varit "främling" i ett annat land själv, även om det nu bara var i DK. Och det var dessutom självvalt, men utanförskapet känns inte mindre för det. Att tvingas fly, att tvingas bort från sitt land, att tvingas att skiljas från nära och kära... Ingen som inte upplevt det på sin egen kropp kan nog förstå hur det känns.
    Jag tänker ofta på Mirset och funderar på hur det gick för honom.
    Kramar i massor
    Maggie

    SvaraRadera
  2. Ja jag har ju också left som "alien" på andra sidan jorden. Också självvalt. Men jag hade ju ett sådant försprång som kunde språket, förstod mig på kulturen och var aktad och sedd som en tillgång för landet... Men visst fanns utanförskapet och definitivt en frustration i att bli dragen över en kant med andra "landskvinnor". (Den lättfotade superkåta svenskan vet du... ;-)
    Kram

    SvaraRadera